Een nieuwe website laten maken is een belangrijke gebeurtenis waar veel voorbereidend werk bij komt kijken. Je doet er goed aan om vooraf wat voorbereidende acties te ondernemen. In dit artikel geven we je graag enkele tips om van die nieuwe website een groot succes te maken.

Heb je nog geen bestaande website?

Wanneer je nog geen bestaande website hebt, is er veel om over na te denken. Ieder aspect van je website moet nog bedacht en ontworpen worden. Misschien heb je al een goed beeld van wat je graag wil bereiken. Vaak hebben ondernemers wel een vaag beeld van wat ze willen, maar hebben ze nog niet nagedacht over de details. Bij de bouw van een nieuwe website moet je zeker even nadenken over de volgende zaken:

  • Je domeinnaam. Heb je een domeinnaam die bij jouw onderneming past? Je domeinnaam moet makkelijk zijn om te onthouden, maar moet ook goed bij je bedrijf passen.
  • Website structuur. De website structuur moet logisch en overzichtelijk zijn. Zorg dat je website bezoekers makkelijk hun weg kunnen vinden op jouw site.
  • Inhoud die scoort. Om van jouw website een succes te maken, heb je passende inhoud nodig die bovendien ook goed gevonden wordt door zoekmachines. Ga je zelf voor de inhoud van je website zorgen of huur je een professionele copywriter in die op korte termijn goede teksten aanlevert?

Heb je wel al een website?

Wanneer je al over een bestaande website met domeinnaam beschikt, heb je misschien al een idee van wat je goed vindt aan die website en wat je graag anders wil zien. Sommige ondernemers zijn heel tevreden over de inhoud van hun website, maar willen graag een heel ander design. Anderen willen dan weer graag hun hele website de deur uit en helemaal opnieuw beginnen. 

  • Bestaande inhoud. Wil je jouw bestaande content behouden of ga je een compleet nieuwe inhoud invoegen? Heb je een migratieplan om je bestaande content over te zetten naar de nieuwe website?
  • Huidige inhoud evalueren. Ben je tevreden over je huidige website? Welke dingen wil je zeker anders zien? Welke aspecten wil je behouden? Zijn er pagina’s die momenteel goed scoren in zoekmachines?

Algemene aspecten waar je rekening mee moet houden

Ongeacht of je al een bestaande website hebt of je helemaal van nul begint, sommige website onderdelen en aspecten gelden voor iedereen! 

  • Promotie en marketing. Via welke kanalen ga je jouw publiek bereiken? Ga je een nieuwsbrief uitsturen? Is jouw doelgroep actief op sociale media? Leg je flyers in een lokale frituur?
  • Hoe zien je klanten je website? Je klant staat centraal in je nieuwe website. Zij moeten makkelijk alles kunnen vinden. Bovendien moeten ze overtuigd worden om producten te kopen of een offerte aan te vragen.
  • Wanneer moet je website live gaan? Heb je een deadline voor de lancering van je nieuwe website. Een website invullen vraagt om een goede planning en invulling.
  • Wie onderhoudt je website? Een goede website vraagt onderhoud. Er moeten regelmatig blogberichten gepubliceerd worden. Applicaties en plugins moeten regelmatig geüpdatet worden. Soms durft een website ook wel een offline te gaan door bijvoorbeeld problemen met je server. Zorg voor een goed onderhoudsplan!
  • Analyse en opvolging. Het brengt op om je nieuwe website goed op te volgen. Welke pagina’s scoren beter dan andere? Welke pagina’s brengen veel conversies of leads binnen?

Hier moet je zeker op letten bij de bouw van je nieuwe website

Zoals je al kunt lezen, is een nieuwe website geen project om snel op te starten. Er komt behoorlijk wat planning en denkwerk aan te pas. Je neemt best vooraf even de tijd om wat ideetjes op te doen en eens na te denken over wat je juist wil dat je website voor je doet.

Daarna moet je beslissen of je het project zelf wil starten of doe je liever beroep op een professional?